Unika ansikten i L.A. Noire

I morgon släpps efterlängtade L.A. Noire från Team Bondi. Ett spel som utspelar sig i Los Angeles 1947. Jag har varit försiktigt sugen på spelet ett tag, och efter att ha sett Gametrailers recension av spelet har det försiktiga suget övergått till ett mer oförsiktigt dito. Det verkar med andra ord förbannat bra och ansiktsanimationerna ser ju helt fantastiska ut.

Read my lips!

Just ansiktsanimationerna råder det dock delade meningar om hos proffsen. David Cage från Quantic Dream har sagt ”What to say about L.A Noire? I think it’s an interesting solution to a problem for now. But it’s also an interesting dead end. That’s exactly what I feel. Their technique is incredibly expensive and they will never be able to shoot body and face at the same time.” i en intervju med CVG. Lustigt nog tycker jag att ”intressant återvändsgränd” är precis vad som kan sägas om Quantic Dreams spel Heavy Rain. Intressant och spännande, men jag vete tusan om det är dit spelmediet bör gå.

Det sagt så avfärdar jag inte helt David Cages tankar, samtidigt är jag övertygad om att det är nya tekniker som ansiktsanimationen i L.A. Noire som driver utvecklingen framåt.

Naughty Dog som utvecklar de fantastiska Uncharted-spelen har också sagt att animationstekniken inte skulle fungera för deras spel då de alltid spelar in kropp och ansikte samtidigt till Uncharted. Hur som helst så ser L.A. Noire fantastiskt bra ut, med viss reservation för att jag inte sett hur väl kropp och huvud ”lirar” ihop.

Själva spelet då? Mottagandet är varmt och just nu snittar det 90 av 100 för PS3 och 91 av 100 för Xbox 360 på Metacritic.

Ta en titt på Gametrailers recension och känn samma pepp som jag!

  • Pär

    Har för mig jag läste i Level att de hade valt att handanimera ansiktena i Uncharted för att få en lite mer animerad look på det hela? i vilken fall tycker jag oftast Mocap-inspelade ansikten i spel är så oehört dåligt gjorda och hur ofta kan man urskilja nått direkt kroppsspråk. Så jag förstår inte riktigt problemet, även om det hade vart bäst om man kunnat göra allt i en tagning.

    • Jo jag läste också nåt sånt om Uncharted. Och jag tycker den stilen fungerar alldeles utmärkt i det spelet.

      Sedan är jag övertygad om att det kommer komma liknande mocap som i L.A. Noire fast för hela kroppen. Ruskigt snyggt är det i alla fall kan jag intyga efter att ha spelat några timmar!

  • Pingback: Mad Noire | Björns blogg – www.bjornolsson.se()