Recension: Terminator Salvation

Christian Bale försöker rädda världen från mördarmaskiner.

Efter att Arnold försökt mörda John Connors mamma, sedan i uppföljaren skydda John Connor med mor från Robert Patricks T1000 och till sist skydda dem från en kvinnlig mördarmaskin är det nu dags att hoppa in i framtiden. Året är 2018 i Terminator Salvation och när Edward Furlong blivit vuxen ser han precis ut som Christian Bale. Judgment Day har passerat och världen ligger i ruiner. De få människor som återstår kämpar en hopplös kamp mot Skynet och maskinerna. Bale spelar John Connor som nu vuxit upp till en riktigt vass soldat och moralisk ledare för motståndsrörelsen (de verkliga ledarna sitter i en ubåt och trycker). När motståndsrörelsen kommer över Skynets dödslista där John Connor står som nummer två och hans far, Kyle Reese, som nummer ett är goda råd dyra för mänsklighetens framtid. Connor måste få tag på sin tonårige blivande far för att rädda mänskligheten och sin egen existens.

Entustiasmen jag känt för denna film har varit enorm. Som stort fan av postapokalyptiska filmer, Christian Bale och Terminator-serien kändes detta som en blivande ultimat film. Jag kan lugnt konstatera att jag inte blir besviken alls. Den postapokalyptiska biten är det gott om med raserade byggnader, öde städer och kargt landskap. Det är så otroligt njutbart för mina postapokalysmtörstande ögon att jag inte riktigt vet var jag ska ta vägen! Christian Bales skådespeleri är, som vanligt, på topp och Batman-väsandet ser vi betydligt mindre av trots att han fått kritik för just det. Sam Worthington är riktigt bra som Marcus Wright och denna film kommer med stor sannolikhet bli hans stora genombrott. Terminators finns det gott om (underligt vore det annars), från små ormliknande Terminators till gigantiska maskiner. Det smäller, jagas och skjuts för fulla muggar och det är en film med väldigt intensiv action. Dock utan att det bara blir ett myller à la The Matrix Revolutions eller Transformers.

På minuskontot finns en krystad superdator som är en superdator på det där sättet alla superdatorer är just superdatorer. Vad fasen menas med det kanske du nu undrar? Jo, när en superdator visar något som påminner om känslor, förklarar vad som hänt för en karaktär (givetvis är detta ett grepp som använts för att vi tittare ska förstå) samt har ett otroligt gränsnitt som består av mer är yta än substans. Då vet man att det är en superdator från en film man har att göra med! Om en maskiner (Skynet i detta fall) bygger en dator för andra maskiner så borde det inte finnas ett gränssnitt helt logiskt för människor. Ett annat minus är logiken i hur John Connor i en Terminator-fabrik enbart behöver slåss mot en enda Terminator. För spänningens skull är det bra, men sett ur ett logiskt perspektiv borde Skynet aktiverat tvåhundra Terminators och gjord slarvsylta av Connor. Och varför tar inte Skynet kål på Kyle Reese när de har chansen istället för dra ut på det?

Lägger man logiken åt sidan för ett ögonblick får man njuta av en visuellt fantastisk film med tät spännande action och bra skådespeleri från Christian Bale och Sam Worthington. De två planerade uppföljarna i denna trilogi gör mig darrig av förväntan och fuktig på överläppen. Bör du se filmen? Skiter påven i skogen!? Har björnar lustiga mössor!? Se den!

Trailer:

Betyg:

Info:
År: 2009 | Längd: 115 min | Regissör: McG | Genre: Action | Skådespelare: Christian Bale, Sam Worthington, Moon Bloodgood, Anton Yelchin

• Fredrik

Håller helt med, är man bara förberedd på att växla ner hjärnkontorets varvtal något serveras man en sanslöst välgjord actionfilm som inte erbjuder många lugna partier. Skall bli intressant att se vart historien förs med Terminator 5.

• Ja förväntar man sig en film lik de två första Terminator-filmerna är man fel ute. Men förväntar man sig en tät, postapokalyptisk action så levererar denna film väldigt fint!

• Så du tycker att den var bra alltså.
    På de flesta ställen jag har läst så har recensenten tyckt att den inte varit särskilt bra men jag tycker att den verkar bra och jag är sugen på att se den.
    Kul att läsa din recension och höra att det i alla fall finns någon som tycker att den är bra.

Wolverine-filmen fick ganska dålig kritik men jag tyckte den var riktigt bra så det kanske är så även med terminator

• Wolverine har jag inte sett än. Där har jag inte speciellt stora förväntningar och jag tror att Terminator Salvation är mer en film som tilltalar mig. Jag tycker absolut du så snart som möjligt ska pallra iväg dig till bion och se den!

• Toppenrecension!! Nu vart jag verkligen sugen på att se den! Vart lite ”off” när alla bara gnällde om hur dålig den var =S

• Åh, tack! Och se den, alla andra ”tyckare” har fel. Jag älskade den 🙂

• Jag var och tittade på den häromveckan och jag hade efter att ha läst de svala recensionerna inte höga förväntningar, men jag blev positivt överraskad. I alla fall en trea.

Vissa saker kan man givetvis störa sig på och vissa scener känner jag skulle kunna blivit mer spännande med bättre takt och lägre tempo. Men filmen innehöll en hel del bra action, det kan jag inte förneka!

• Jo, ibland gick det kanske lite väl snabbt. Överlag tycker jag dock det var en riktig höjdare. Jag känner enorm pepp inför uppföljarna!

• Pär

Nya Terminator hade potential att vara jättebra. Bale och Worthington är kanon! Det är smutsigt, snyggt och T600 är helt brutal. Men vissa delar av filmen känns så ofattbart ”billiga” att de påminner om mellansekvens från något spel som t. ex. Command and Conquer. Hur ska vi visa att hela världens mänsklighet slåss mot det onda skynet? Jo vi klär upp några B-skådisar av olika etnicitet, sätter dem i ett rum och säger att de är i en ubåt. Kom igen! Det mesta i filmens handling skulle kunna fungerat ändå utan de scenerna. Eller för den delen storyn om den fjantiga ”lösningen” som människorna hittade. Varför ens ha med det..

• Jag var rätt förlåtande när det gällde cheezy detaljer. Köpte det mesta rakt av trots att jag visste att en del grejer var töntiga. De töntiga grejerna var inte så störande att de sänkte min bild av filmen.

Sen den där ”lösningen” (om vi nu tänker på samma sak, signalen) tyckte jag funkade hyfsat trots att det kanske inte känns så trovärdigt. Skynet borde ju rimligtvis stängt ner den möjligheten i sina nya modeller.

• Nja, håller nog inte med dig på mycket där. Låter sedan min egen recension säga resten:

• Som du redan konstaterat i din kommentar delar vi inte åsikter kring denna film. MEN! Din recension var riktigt bra skriven och ett nöje att läsa!

• Pingback: Nya titlar i filmsamlingen « Björns blogg – www.bjornolsson.se()