Recension: Coraline och spegelns hemlighet

Coraline hittar en dörr som leder till en till synes bättre parallellvärld.

I Coraline och spegelns hemlighet tar regissören bakom The Nightmare Before Christmas, Henry Selick, med oss på ännu ett dockanimerat äventyr. Coraline har flyttat med sina föräldrar till ett gammalt hus på landet. Medan hennes föräldrar sitter och stirrar in i sina datorskärmar hela dagarna och verkar blinda för sin dotter så gör sig tristessen påmind. Coraline försöker sysselsätta sig och leker i huset när hon en dag hittar en liten dörr som leder till en parallellvärld. Där är hennes föräldrar är kärleksfulla och uppmärksamma. Allt verkar frid och fröjd och Coraline spenderar mer och mer tid i den parallella världen. Efter ett tag börjar dock orosmolnen hopas och det går upp för Coraline att den parallella världen kanske inte är så perfekt ändå.

Coraline och spegelns hemlighet är en otroligt vackert visuell film med en lite kantig men otroligt charmig värld. Dockanimerade Corpse Bride (som jag tycker mycket bra om) är lite snyggare men Coralines handling är mörkare, mer skrämmande och mer engagerande och det är helt enkelt en lite bättre film. Coraline och spegelns hemlighet rör upp gamla känslor från barndomen när jag läste en vackert illustrerad version av Pinocchio. Känslor av en sorts hopplöshet, en tyngd och ett allvar. En känsla av att det inte var säkert att det skulle ordna sig. Känslorna denna bok gav mig har sällan återkommit sedan dess, men nu när jag såg Coraline kom de tillbaka och även om det var känslor av obehag så var det en välkommen återkomst.

Det är väldigt uppfriskande att en film som är tillåten från elva år och handlar om en ung flicka tillåts vara så mörk. Filmen vågar skrämma och det utan comical reliefs. I Coraline och spegelns hemlighet är världen inte är Disneyfierad och istället bjuds vi på ett svart allvar bakom. Filmen är som sagt mörk men det utan att vara för tung. Coraline och spegelns hemlighet är något av det bästa jag sett hittills i år och betyget ges med ett plus i kanten. Se. Nu!

Trailer:

Betyg:

Info:
År: 2009 | Längd: 100 min | Regissör: Henry Selick | Genre: Drama | Röstskådespelare: Dakota Fanning, Teri Hatcher, Jennifer Saunders, Dawn French

• Har sett fram emot denna filmen länge nu, tänkte ta den på bio faktiskt, men eftersom jag numera är mer eller mindre allergiskt mot biografer blir det nog att jag plockar upp den på Bluray längre fram.

Trevlig recension för övrigt 🙂

• Plox > Coraline kommer med all säkerhet se fantastiskt bra ut på Blu-ray och filmen i sig är ju, som jag skriver i recensionen, ruskigt bra. Tror INTE du blir besviken!

Kul att du gillade recensionen. Kände att det var dags för en recension igen då det var ett bra tag sedan jag senast receneserade.